National Park Oulanka - Rendieren

12 augustus 2017 - Salla, Finland

Vandaag gaan we naar Oulanka National Park. Onderweg komen we zoals altijd weer veel rendieren tegen.....het blijft voor ons bijzonder. Vandaag zagen we de tot nu toe grootste groep die stug op de weg bleef staan. Onder de videos kunnen jullie meegenieten.

In Juuma maken we een schitterende tocht van 14 kilometer " Pieni Karhunkierros" oftewel " kleine berenpad". Touwbruggen, trappen, rotsen en duckboards.....heel afwisselend!  Van de wetlands naar de bossen en dan weer meren, rivieren en stroomversnellingen....dat een bos zo anders kan zijn!

Oulanka  Juuma  Meertje Juuma

Volgens de iPhone hebben we 19.667 stappen gezet en hebben we met al die hoogteverschillen 80 verdiepingen traplopen.

Heel anders ook is hier het vertrouwen in de mens.....onderweg komen we diverse rustpunten tegen. Bij de meeste is er de mogelijkheid om voor 1 nacht te overnachten in een hutje....gewoon open...niks geen sleutel...gewoon vertrouwen dat er goed mee wordt omgegaan. Ook kom je onderweg diverse punten tegen waar je vuur kunt maken,compleet met rooster en haken om je vlees/vis aan de spiezen. Maar ook een schuur vol hout, een zaag, diverse bijlen, een bok,  pannetjes etc.....en iedereen zorgt (zoals afgesproken) dat het vuur weer gedoofd is voordat je verdergaat!

Bij de Finnen is afspraak echt afspraak. Niemand rijdt te hard, niemand laat ook maar een papiertje achter en rendieren laat je met rust....

Na deze prachtige, maar vermoeiende dag, willen we ergens lekker een hapje gaan eten. Dat valt niet mee, want alle restaurants zijn gesloten  (het zomerseizoen is hier al afgelopen). En we verheugde ons net zo op een mooseburger. Als we de hoop bijna hebben opgegeven besluiten we om toch nog 1 voordeur te proberen....jippie ...ze zijn open en we kunnen hier eten!....Dan ook maar echt fins...het wordt rendier voor Bas en ik kies voor trout (een zalmachtige)....de kids gaan voor een steak, dat vind ze al spannend genoeg. Het is echt overheerlijk!!

1. Opa en oma:
    12 augustus 2017
    Wat een fijn gevoel lijkt mij dat om zo'n vredig land te doorkruisen. En het lijkt ook wel dat jullie nog steeds mooi weer hebben. Op de foto's veel blauwe luchten.
  2. Ina en Theo:
    13 augustus 2017
    Oh wat een heerlijk gevoel so midden in de natuur. Geniet maar leaker. Groetjes van one.xxxx
  3. Ome Koen:
    13 augustus 2017
    Mooie omgeving daar, das lekker genieten dus. Nog veel plezier. xXx